justyna

Domowe ćwiczenia wspomagające rozwój mowy

  1. Wkładanie ubrań do pralki kolorami, ściąganie prania z suszarki i segregowanie na kupki ubrań mamy, taty, Kuby.
  2. Segregowanie sztućców do szuflad – widelce, łyżki, łyżeczki, małe widelczyki. Segregowanie wg wielkości: małe łyżeczki, małe widelczyki, duże łyżki, duże widelce, małe talerze, duże talerze, głębokie talerze (układanie talerzy w stos z paroma błędami), segregowanie zabawek – duże do innego pudła, małe do innego pudła, czerwone do innego, żółte do innego, auta do jednej szuflady, misie do drugiej, klocki do trzeciej, figurki do czwartej itd., oglądanie zdjęć członków rodziny, segregowanie zakupów, spinaczy do prania itp.
  3. Zabawa autami (dobrze mieć/kupić autka po kilka sztuk z każdego koloru). Segregowanie kolorami, układanie ich naprzemiennie, segregowanie wielkościami, segregowanie markami. Łączenie w pary takich samych samochodów, klocków, sztućców, butów (schować po jednym bucie i zadaniem dziecka jest znalezienie pary)..
  4. Ćwiczenie sekwencji słuchowych: np. Idź do kuchni, otwórz szufladę, zabierz łyżkę, zamknij szufladę, przyjdź do pokoju. Na początku mogą być łatwe (2-3 elementowe). Potem rozszerzamy. Ćwiczenie pamięci: przynieś: kubek, łyżeczkę, talerzyk (rozkłada na stoliku wg tej kolejności).
  5. Angażowanie dziecka w przygotowanie potraw: np. Będziemy robić sałatkę z ogórkiem, pomidorem i papryką. Co musimy zabrać z lodówki (w kolejności) i kolejność wykonywania czynności (to są takie „historyjki obrazkowe”).
  6. Układanie klocków: budowanie wież z jednego koloru, z dwóch kolorów naprzemiennie, z trzech kolorów naprzemiennie, czterech itd.
  7. Układanie klocków/samochodów/miśków od najmniejszego do największego i odwrotnie.
  8. Układanie szeregu z błędami i wskazywanie co nie pasuje, np. w szufladzie z widelcami dać łyżkę, wśród skarpet mamy dać Kuby, wśród czerwonych aut dać zielone, wśród dużych klocków dać małe itd.
  9. Robienie domowej masy solnej, pierników, ciastek, wycinanie kształtów, układanie w kolejności. Jak wyschną można je malować, dekorować, ustawianie kształtów z jednym błędem, segregowanie takich samych do pudełek, wycinanie wzorów i dopasowywanie dwóch takich samych (np. jedno z jedną dziurką, drugi z dwoma, trzema itd.).
  10. Nawlekanie koralików, zapinanie guzików, wkładanie sznurówek do dziurek, lepienie z plasteliny, zabawa pisakiem kinetycznym, pucholiną. Krojenie owoców na sałatkę owocową (do tego nazywanie, segregowanie do miseczek, potem wymieszanie, powtarzanie z czego jest zrobiona) – ćwiczenie motoryki małej = pobudzanie neuronów odpowiedzialnych za mowę.
  11. Dmuchanie baniek mydlanych, nadmuchiwanie balonów przez ustniki, picie z twardych słomek, dmuchanie w gwizdki. 

 

Zapraszamy do polubienia nas